تاریخچه کلیدسازی

چرا کلید یدکی؟

از زمانی که انسان به فکر تامین امنیت خود و حفاظت از دارایی‌هایش افتاد، صنعت کلید سازی شروع شد. به تدریج استفاده از قفل و کلید به قدری رایج شد که این اشیا روی فرهنگ و باورهای مردم هم تاثیر گذاشتند. برای اماکن متبرکه قفل‌هایی ساخته می‌شد که به عناوین و تصاویر مذهبی مزین بودند و انسان در نظر داشت که می­تواند از قفل برای زیبایی بیشتر هم استفاده کند. از معروف‌ترین این قفل‌ها می‌توان به قفل خانه کعبه در شهر مکه اشاره کرد که توسط حاج عبدالوهاب ریاحی چالشتری (معروف به حاج عبدالله ) ساخته شده است. قفل و کلیدهای اولیه، بسیار ساده بودند؛ اما با گذر زمان، قفل‌های پیشرفته‌تر و یراق آلات درب بهتری ساخته شدند که از کیفیت و ایمنی بالاتری برخوردار بودند. بعدها حس زیبایی‌شناسی انسان به کمک او آمد و قفل‌ها کارکرد تزیینی هم پیدا کردند.

تاریخچه کلید سازی در جهان

تاریخچه کلیدها و قفل ها به حدود 4000 سال قبل باز می گردد. مردم باستان نیز می خواستند از دارایی های خود محافظت کنند و آنها را در مکان هایی نگهداری کنند که افراد دیگر به آنها دسترسی نداشته باشند. اولین قفل ها و یا کلیدها از چوب و سایر موادی که به راحتی در دسترس بود ساخته شده بودند و محافظ کوچکی را در برابر سرقت ایجاد می کردند. با این حال، اگر کسی سعی در دستکاری قفل داشته باشد، چنین قفل هایی حداقل به صاحبان آن اطلاع می دهند. قدیمی ترین کلید و قفل شناخته شده در ویرانه های نینوا، پایتخت آشور باستان، کشف شد. قدمت آنها به 704 سال قبل از میلاد می رسد. اولین مدل قفل و کلید چوبی از بابل و مصر باستان نشات می گیرد. این وسایل ساده دارای پین های کوچکی بودند که حرکت پیچ امنیتی را کنترل می کردند. برای باز کردن قفل پیچ، باید پین ها را با استفاده از کلید ها چوبی حجیم بلند کنید. عصر رومی پیشرفت های زیادی در قفل های چوبی مصری ایجاد کرد. رومیان باستان با استفاده از برنز و آهن، قفل های محکم تر و کوچکتری نسبت به مصری ها ایجاد می کردند. کلید قفل های دوران روم به اندازه های کوچک و سبک بودند که میتوان آن را در همه جا حمل کرد. چنین کلید های کوچکی اغلب به عنوان یکی از راه های مؤثر برای نشان دادن ثروت شما به دیگران در نظر گرفته می شد. رومی های ثروتمند اغلب چیز های با ارزش خود را در جعبه های امن نگه میداشتند و کلیدها را به عنوان انگشتر میکردند. قفل بنددار نیز از دوران باستان می آید و هنوز هم قابل تشخیص ترین نوع قفل و کلید است. امروزه طیف گسترده ای از قفل ها ، کلید ها و سایر سیستم های امنیتی مختلف در بازار موجود است. در میان آنها سیستم های ورود بدون کلید نیز وجود دارد که به افراد امکان می دهد قفل های خود را بدون استفاده از کلید کار کنند.

تاریخچه کلید سازی در ایران

تاریخچه کلید سازی و ساخت قفل در ایران و بررسی ساخت اولین کلید تاریخچه کلیدسازی و ساخت قفل در ایران را میتوان به حدود قرن 6 قبل از میلاد نسبت داد؛ زمانی که برای نخستین بار به خصوصیات آهن و مفرغ پی برده شده و بر اساس روایت طالس مسلطی «مفرغ در خود روحی دارد، چه آهن را به جنبش در می آورد.» اما در واقع به طور علمی و تخصصی تر میتوان گفت که قاعده و قانون اصلی کلید سازی توسط استاد مهرداد بعنوان یکی از کلید سازان نامدار اصفهان در سال 1785 میلادی کشف شد. بنابراین پیشینه صنعت کلید سازی در ایران به حدود 130 سال پیش مربوط میشود و ردپای نخستین قفل گرام های وارداتی در ایران از حدود 12 سال پیش پیدا شد. در ادامه بیشتر با این مبحث آشنا خواهیم شد. تاریخچه کلیدسازی و قفل سازی در ایرانتاریخچه کلیدسازی و قفل سازی در ایران آشنایی ایرانیان با صنعت کلیدسازی بر اساس آثار مکتوب و سفرنامه های بر جای مانده از تاریخ نویسان و عالمان در خصوص تاریخچه کلیدسازی و ساخت قفل در ایران میتوان نتیجه گرفت که نخستین آشنایی ایرانیان با آثار و تحولات انقلاب صنعتی در اروپا مربوط به قرن 19 میلادی بوده, اما تا سال 1306 قمری استفاده از شبکه های کلید سازی به مفهوم امروزی آنچنان در بین عموم مردم رایج و شناخته شده نبوده و میتوان ردپای آثار این صنعت و ساخت کلید را برای مکانهای خاص با مقیاسی کوچک از قبیل کاخ های شاهی، تئاتر و کارخانه ها مشاهده کرد. در حقیقت ناصرالدین شاه قاجار بعد از مشاهده کاخ ها، شهرها و امکانات صنعتی کشورهای اروپایی در سفرهای خود به این قاره تصمیم به تغییر و پیشرفت ظاهر کلیدهای خام آن دوران گرفت. از همین رو بر اساس اسناد موجود میتوان گفت که او بخاطر تشریفات و یا تفریح خود تصمیم گرفت که یک نمونه دستگاه کلید ساز با قدرت امنیت 3 عدد را به کشور وارد کرده و آن را به منظور ساخت 5 عدد کلید در طی روز درون دربار نصب کرد. همچنین در دو دوره سلطنت مظفر الدین شاه نیز دستگاه های تولید کننده کلید دیگری به داخل کشور راه پیدا کردند و از آن زمان به بعد ردپای حضور قفل های تولید کننده کلید امنیت الکترونیکی نیز به تدریج در داخل کشور مشاهده شد. بد نیست که بدانید تامین نیروی محرکه کارخانه ها بعنوان هدف و کاربرد اولیه امنیت سازی به شمار نیامده بلکه کاربرد آن را مینوان در ساخت کلید یاد کرد؛ از همین کلمه ساخت کلید در کنا نام شرکت های تولید کننده کلیدسازی قرار میگیرد. نخستین کارخانه کلید کلید سازی ایران متعلق به کارخانه امین الضرب می باشد که در آن ادامه بیشتر با تاریخچه کلیدسازی و ساخت قفل در ایران آشنا خواهیم شد.

کلیدسازی سیار امداد کلید

حتماً برای شما هم پیش آمده است که کلید خود را جا بگذارید یا گم کنید؛ در چنین مواقعی، دریافت خدمات شبانه روزی ساخت کلید و تعمیر قفل، بی‌شک بسیار مغتنم است. کلید سازی، حرفه‌ای تخصصی است که با امنیت شما و خانواده‌تان در ارتباط است. در نتیجه، انتخاب کلید ساز مطمئن اهمیت بسیار زیادی دارد. مجموعه‌ی امداد کلید ارائه‌دهنده‌ی خدمات کلید سازی سیار با کمترین قیمت در سریع‌ترین زمان به دست مجرب‌ترین و مطمئن‌ترین کلید سازان است. اگر تمایل به دریافت خدمات کلید سازی شبانه روزی دارید، روی گزینه تماس با امداد کلید در کادر پایین صفحه کلیک نمایید و آیا روی اسم امداد کلید کلیک کنید.